Aktualności

29.09.2010

Poszerzone Nowe Sukiennice.

Agencje K2 Internet oraz Leo Burnett na zlecenie Grupy PZU, mecenasa Muzeum Narodowego w Krakowie i sponsora projektu Nowe Sukiennice, na potrzeby promocji zmodernizowanej Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku przygotowały projekt multimedialny, którego ważną częścią jest aplikacja mobilna "Nowy wymiar Sukiennic". Umożliwia ona oglądanie trójwymiarowego modelu krakowskich Sukiennic w świecie rzeczywistym (augmented reality) oraz ośmiu filmów video w 2D, nawiązujących do najciekawszych dzieł malarskich prezentowanych na wystawie. Aplikację przygotowano w wersji dla użytkowników iPhone 3GS.

Pełna wersja aplikacji mobilnej, będzie dostępna już w październiku w Appstore jako aplikacja pod nazwą PZU Sukiennice. Na stronach  Muzeum Narodowego w Krakowie (http://www.muzeum.krakow.pl/) oraz strony Mecenasa muzeum Grupy PZU (http://www.pzu.pl/) dostępne będą instrukcje korzystania z aplikacji i linki prowadzące bezpośrednio do Appstoru.

Muzeum Narodowe w Krakowie w ramach projektu "Sukiennice" jako pierwsze w Polsce zdecydowało się na wykorzystanie technologii rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality) znajdującą zastosowanie w mobilnym marketingu oraz komunikacji najnowszej generacji. Jest też pierwszym muzeum w Europie, które wzbogaciło możliwości zwiedzania i poznawania wystawy o tę technologię.  Na zwiedzających nieposiadających własnego telefonu iPhone czeka 20 aparatów które można wypożyczyć w muzeum na czas zwiedzania.

Wdrożenie bazuje na AR mGuide - autorskiej aplikacji firmy Sirocco Mobile będącej mobilnym przewodnikiem 3D w telefonie komórkowym. Wykorzystuje ona technologię Augmented Reality i powstała z myślą o instytucjach kultury oraz placówkach rozrywkowych, w których niezbędny jest przewodnik. AR mGuide wyświetla obrazy, filmy video lub inne treści multimedialne na podstawie rozpoznanych przez kamerę w telefonie kodów.

Rezultaty można oglądać w specjalnie przygotowanym materiale: http://www.youtube.com/user/k2internet#p/u/0/9oPzdBmKIUk.

Zastosowanie nowinek technologicznych poszerza nie tylko odbiór dzieł, ale również sam krąg odbiorców. Nowe technologie jako medium przyciągają do muzeów i galerii przede wszystkim ludzi młodych, którzy wcześniej rzadko przekraczali progi muzealnych sal. Zastosowanie współczesnych form komunikacji, jakimi są m. in. SMS, mail i portale społecznościowe, w promocji dzieł kultury jest świadectwem, że kultura wysoka nie musi pozostawać za progami galerii lub muzeów, lecz może wyjść ku widzowi i nawiązać z nim kontakt za pomocą znanych mu narzędzi i mediów.

Do promocji wydarzenia wykorzystano szereg innowacyjnych rozwiązań. Mocnym punktem projektu, obok aplikacji mobilnej i działań na Facebooku, okazały się billboardy umieszczone na terenie Krakowa. Umieszczone w outdoorze postaci, z eksponowanych w ramach wystawy obrazów, "nawiązują" kontakt z przechodniami. I tak, Generał Dębińskiego nawołuje z bilbordu do wysłania do siebie sms'a, bohaterka obrazu "Szał" Władysława Podkowińskiego zachęca: "Zadzwoń do mnie!", a Modrzejewska: „Znajdź mnie na Facebooku”. Po wysłaniu SMSa lub nawiązaniu kontaktu telefonicznego, otrzymamy odpowiedź w formie krótkiej opowieści, związanej z danym obrazem. Obydwie platformy dostępne są dla użytkowników przez cały wrzesień. Można dzwonić i sms’ować z regionów całej Polski. Kampania ma zachęcić Krakowian i turystów do odwiedzania Galerii. 

Wydźwięk jej jest jednak dużo szerszy, o czym można przekonać się odwiedzając profil akcji na Facebooku
(http://ko-kr.facebook.com/nowesukiennice), gromadzący informacje związane z otwarciem i funkcjonowaniem znajdującej się w Nowych Sukiennicach Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku. Na potrzeby akcji zespół K2 Womm przygotował także fan page Portret Heleny Modrzejewskiej (http://facebook.com/modrzejewska.sukiennice), na którym przybliżane są użytkownikom Faceboka fakty z życia aktorki. Wpisy publikowane na stronie Heleny, stanowią również podpowiedzi do odbywającego się na Facebooku konkursu, dostępnego tylko dla fanów Nowych Sukiennic. Główną nagrodą jest weekend w Krakowie dla dwóch osób, połączony ze zwiedzaniem promowanej Galerii. Na potrzeby konkursu została przygotowana także dedykowana aplikacja – "Gdzie jesteś, Heleno?".