Aktualności

11.03.2011

Raport z badań eye-tracking Facebooka.

Zespół User Experience K2 przeprowadził badania eyetracking (śledzenie wzroku użytkowników) serwisu Facebook. Badanie miało na celu sprawdzenie jak użytkownicy przeglądają wall Facebooka i w jaki sposób postrzegają pojawiające się na nim wpisy, a także w jaki sposób przeglądają strony fanowskie. Na podstawie badania powstał raport a także prezentacja video z podsumowaniem wyników badania.

Film wideo z podsumowaniem wyników badania:

Przede wszystkim chcieliśmy dowiedzieć się czy użytkownicy czytają wpisy marek pojawiające się na ich tablicy między wpisami znajomych. - mówi Paulina Makuch, User Experience Research Manager K2 - Interesowało nas jakiego rodzaju posty najbardziej przyciągają uwagę, czy użytkownicy patrzą na powiadomienia, czy zwracają uwagę na reklamy w serwisie.

W badaniu wzięło udział 30 respondentów, zaawansowanych użytkowników Facebooka. Testy prowadzono na realnych kontach w serwisie oraz czterech fanpage – Centrum Kopernika, Lady Gagi, Ikea, Sprite.

Wyniki badania wskazują na to, że użytkownicy poświęcają wpisom marek prawie tyle samo uwagi, co wpisom znajomych. Nie zauważyliśmy, aby posty marek były ignorowane. - mówi Paulina Makuch. - Wpisy zawierające obrazki lub wideo są bardziej angażujące niż wpisy czysto tekstowe, a różnice te są szczególnie widoczne w przypadku postów publikowanych przez marki. Co ciekawe, użytkownicy częściej klikają we wpisy wideo niż np. w zwykłe linki. Jeśli chodzi o reklamy w serwisie, to są zauważane przez użytkowników, ale z reguły na bardzo krótko i nie powodują żadnej akcji. Przeglądając strony fanowskie użytkownicy nie koncentrują się tylko na wallu, ale sprawdzają też zakładki z różnymi informacjami i poświęcają sporo uwagi zdjęciu profilowemu. Znaczenie ma też dla nich informacja o liczbie fanów przeglądanej strony.”

Dzięki przeprowadzonym badaniom mamy dowód na to, że wpisy publikowane na stronach marek nie wpadają w próżnię, ale rzeczywiście trafiają do świadomości użytkowników. - dodaje Maciej Lipiec, User Experience Director w K2. - Uzyskujemy potwierdzenie, że warto rozbudowywać fanpage marki, dodawać własne zakładki. Nie należy wyciągać z tych badań zbyt daleko idących wniosków, bo dotyczyły one tylko percepcji serwisu, a nie zachowań i postaw użytkowników w dłuższym okresie, jest to jednak z pewnością wartościowa wiedza dla marketerów. Wiemy, że projektanci Facebooka sami korzystają z eye-trackingu do testowania zmian w serwisie. Interesujące było dla nas przeanalizowanie działania Facebooka za pomocą tego samego narzędzia. Eye-tracking wykorzystujemy w codziennej pracy projektując serwisy dla naszych klientów.”

Na podstawie wyników badania specjaliści K2 przygotowali 10 przykazań mówiących o tym, jak powinna wyglądać aktywność marki na Facebooku. Dekalog skierowany jest do specjalistów social media i marketerów.

Dekalog: skuteczny fan page na Facebooku

  1. Daj się polubić Użytkownicy czytają wpisy marek pojawiające się na ich tablicy i poświęcają im tyle samo czasu, co wpisom znajomych. Natomiast reklamy nie są czytane albo wręcz zupełnie pomijane.
  2. Zacznij od pomysłu Opracuj długofalową strategię obecności marki na Facebooku. Istotny wpływ na powodzenie pomysłu ma forma prowadzonej komunikacji i rodzaj treści zamieszczanych na profilu. Twój fan page to nie miejsce na notki prasowe!
  3. Popisz się czymś więcej Dodawaj video i zdjęcia do swoich postów. Wpisy zawierające treści multimedialne są zdecydowanie bardziej angażujące niż linki czy sam tekst.
  4. Dbaj o formę Użytkownicy czytają tylko kilka pierwszych słów wpisu. Musisz ich zainteresować od samego początku, dlatego postaraj się przemyśleć konstrukcję całego wpisu tak, by intrygował od pierwszego spojrzenia.
  5. Co kto lubi Użytkownicy patrzą na to, co lubią ich znajomi. Interesują się również treściami, które ktoś polubił poza Facebookiem, dlatego warto umieszczać przycisk „like” na swoich stronach.
  6. Jak Cię widzą, tak Cię lubią Użytkownicy zwracają uwagę na awatar. Wykorzystaj jego moc! Twórz dedykowane zdjęcia profilowe oraz zmieniaj je co jakiś czas. Taką strategię przyjęli najwięksi – m.in. Play, Heyah, Cropp.
  7. Fan page na zakładkę Prawie wszyscy czytają nazwy zakładek, a połowa chce w nie zaglądać. Warto więc tworzyć ciekawe treści i konkursy w formie zakładek, których nazwy wyświetlane są również w lewym menu pod awatarem.
  8. Na lewo patrz Użytkownicy poświęcają swoją uwagę boksom w lewej kolumnie. Warto zamieszczać w nich: atrakcyjne graficznie ogłoszenia, wewnętrzne reklamy, linki do innych kanałów komunikacji i wszystko co Ci przyjdzie do głowy.
  9. Nie kupuj fanów Użytkownicy sprawdzają czy wśród fanów są już ich znajomi. Puste profile kupionych fanów znacznie obniżają wiarygodność marki.
  10. Miłość od pierwszego spojrzenia Dobrze zaplanuj treści zamieszczane na swoim fan page’u. Użytkownicy poświęcają tylko 60 sekund na wszystko, co masz im do powiedzenia.