Aktualności

11.08.2008

K2 inwestuje w Audioteka.pl.

Audioteka.pl to serwis świadczący usługę dostępu do audiobooków - czyli książek w postaci nagrań dźwiękowych. Nagrania dostępne będą w formacie do bezpośredniego pobrania i odtwarzania na komputerze, na odtwarzaczach mp3, komórkach, sprzęcie domowym, odtwarzaczach samochodowych (z płyty CD lub pamięci flash). Jest to innowacja na polskim rynku, gdyż jak dotąd najwięksi wydawcy nie udostępniali swoich utworów on-line w formie audiobooka.

 Marka Audioteka.pl jest własnością spółki MDPL Sp z o.o., założonej przez spółki K2 Internet S.A. oraz Maxioma. Partnerzy posiadają łącznie 100 % udziałów MDPL w stosunku 50:50.

Uruchomienie serwisu on-line planowane jest jesienią 2008 r. Pod względem technologicznym przedsięwzięcie jest już domknięte i dopracowane, trwa finalizowanie ostatnich rozmów z kilkudziesięcioma wydawcami z kraju i zza granicy.
 
Inwestycja K2 Internet S.A. w projekt Audioteka.pl pozwala na dywersyfikację źródeł budowania wartości dla udziałowców, przy jednoczesnym minimalizowaniu ryzyka biznesowego, ze względu na świadczone przez K2 na rzecz Audioteka.pl usługi developerskie i konsultingowe w zakresie technologii i marketingu.

„Inwestycja pozwala również na lepsze skapitalizowanie posiadanego know-how poprzez wykorzystanie - we własnym projekcie - unikalnych możliwości dostępnych w ramach grupy K2. Ponadto przekłada się na szybszy wzrost kompetencji, które mogą być wykorzystywane komercyjnie w podstawowej działalności firmy.” powiedział Michał Lach, przewodniczący Rady Nadzorczej K2 Internet S.A..

Na rynku zachodnim przykładem podobnego serwisu jest Audible.com (http://www.audible.com) – firma notowana na NASDAQ (ADBL). Audible na koniec zeszłego roku (2007) osiągnął przychody rzędu 110 mln USD, przy EBITDA na poziomie 8 mln USD i zysku netto na poziomie 4 mln USD.
Amazon zapłacił $11.50 za akcje Audioble.com – było to ponad 23% ponad cenę notowania akcji audible.com w dniu transakcji, co istotnie wskazuje na potencjał rynku „digital audio and spoken-word”.

Według danych organizacji American Association of Publishers (AAP) zrzeszającej wydawców nagrywanych książek, w ubiegłym roku tylko w USA rynek audiobooków wart był prawie 900 milionów USD. Przy całkowitej sprzedaży książek w USA szacowanej na 25 mld USD, audiobooki stanowią około 3,75% książek tego rynku.

Wielu uważa, że właśnie audiobooki mogą uratować malejącą popularność literatury związaną ze spadkiem sprzedaży książek – co może być o tyle uzasadnione, że już 25% amerykanów słucha książek. W Niemczech już ponad 30 procent ludzi słucha audiobooków ‘często’, a ponad 40 procent ‘raz na jakiś czas’. Tam też aż 1,7 mln obywateli kupiło "Harry'ego Pottera" w wersji audio, a ponad 300 tys. zdecydowało się posłuchać "Władcy pierścieni". Audiobooków masowo słuchają Niemcy w wieku 25-40 lat - w samochodzie, przy pracy, w domu. To bardzo szybko rosnący segment rynku, na którym działa w Niemczech już ponad 400 wydawców oferując już ponad 17 tysięcy tytułów.

Rynek audiobooków w Polsce ma szansę urosnąć do poziomu krajów zachodnich i choć droga do tego jest jeszcze długa to zewsząd płyną dobre sygnały. Jeszcze w 2003 roku dostępnych było na rynku 60 audiobooków, w 2006 już 200 tytułów a pod koniec zeszłego roku ponad 600. Średnie nakłady jednego tytułu rosły od 500 sztuk w 2003 do 3 tys. w 2007. Aż 50-procentowy wzrost sprzedaży odnotowały także internetowa księgarnia Merlin.pl, sieć Empik i warszawski Traffic.

W ostatnim czasie w Polsce coraz częściej premierze książki drukowanej towarzyszy premiera audiobooka, co w, krajach zachodnich jest niemal regułą.  Tak było m.in. w wypadku ostatniej części przygód Harry’ego Pottera oraz najnowszej książki Jerzego Pilcha „Marsz Polonia". Również na tegorocznych majowych Międzynarodowych Targach Książki audiobooki zaprezentowane zostały w największym jak dotąd zakresie.

„Dostrzegliśmy szansę na zaistnienie na styku tradycyjnej branży wydawniczej i nowej branży treści cyfrowych. Zaryzykowałbym stwierdzenie, że w dzisiejszych czasach wszechobecnej  konwergencji mediów i wielokanałowego dostępu do kontentu, to właśnie branża wydawnicza może mieć przed sobą największe wyzwania i potencjał - większy niż branża chociażby filmowa czy muzyczna - bo to przecież na rynku wydawniczym powstaje jednostkowo najwięcej tytułów, czyli najwięcej „treści” - mówi Marcin Beme, udziałowiec firmy Maxioma i członek rady nadzorczej MDPL. Błażej Kukla, prezes zarządu MDPL, dodaje: „Audiobook to bardzo perspektywiczny produkt, który z jednej strony łączy obcowanie z dziełem literackim, a z drugiej często z wybitną interpretacją aktorską. Należy zwrócić uwagę, iż następuje renesans książki mówionej w Polsce, a wraz z nim wzrasta zainteresowanie wydawców, autorów oraz wykonawców-aktorów taką formą. Doskonała książka przeczytana przez wybitnego aktora to niezwykle atrakcyjny produkt”.