Aktualności

03.12.2008

Przebudowa serwisu Sanitec Koło.

Głównym celem przyświecającym jego twórcom było dostosowanie wyglądu do charakteru marki, skrócenie czasu poszukiwania potrzebnych informacji, oraz ułatwienie przeglądania katalogu produktów. Aby zrealizować to wyzwanie 21 osób – pracowników Sanitec Koło, Agencji K2 Internet oraz firmy Komitywa.com - przez 11 miesięcy porządkowało prawie 5 tysięcy produktów czterech marek, przeprowadziło 4 sesje badań z użytkownikami, przygotowało 100 makiet funkcjonalnych, kilkanaście projektów graficznych i opracowało ponad 200 stron tekstów.

Ponad milion osób - unikalnych użytkowników* - odwiedziło już strony internetowe Sanitec Koło, generując w tym roku 22 mln. odsłon (PV). Średnio w każdym miesiącu na strony zagląda ponad 100 tysięcy osób (UV). To rekordowa liczba w porównaniu z branżowymi serwisami. „Właśnie z myślą o dotychczasowych oraz kolejnych gościach został stworzony nowy serwis internetowy - maksymalnie funkcjonalny, z intuicyjną  nawigacją i taką ilością przydatnych informacji,  że znacznie mu bliżej do branżowego vortalu, niż prostej korporacyjnej wizytówki.” – mówi Dominik Zawadzki, Dyrektor Marketingu Sanitec Koło.

Głównym celem zmian było ułatwienie przeglądania katalogu produktów, uproszczenie nawigacji oraz stworzenie wyraźnych punktów startowych dla poszczególnych grup użytkowników. Z punktu widzenia firmy – widać to wyraźnie w konstrukcji serwisu - ważne są wszystkie grupy docelowe – zarówno bezpośredni klienci (osoby planujące wyposażenie łazienki), jak i osoby zajmujące się łazienkami profesjonalnie – partnerzy handlowi, architekci, instalatorzy i dziennikarze. Dlatego każda z nich znajdzie dedykowane dla siebie podstrony, grupujące specjalistyczne treści oraz funkcjonalności.

Budowanie witryny wsparte było sesjami badawczymi, które umożliwiały nam bieżącą kontrolę nad tym, czy projektowany serwis spełnia oczekiwania użytkowników oraz optymalizację przyjętych rozwiązań. W tym celu zastosowaliśmy m.in.: badania eyetrackingowe, badania użyteczności oraz badania “cardstorting” - co pozwoliło na uporządkowanie treści i ich hierarchię zgodnie z modelem mentalnym użytkowników. – mówi Artur Pszczółkowski, odpowiadający za działania internetowe Sanitec Koło w regionie CEE.

Efekty przemyśleń i badań szybko zauważą dotychczasowi użytkownicy. Nowy jest nie tylko wygląd, ale również podział treści i czytelne menu produktowe, które umożliwia intuicyjne nawigowanie po obszernym katalogu. Wprowadzone zmiany znakomicie ułatwiają szybkie odnalezienie właściwego wyrobu, a informacje o podobnym charakterze są powiązane ze sobą poprzez nawigację kontekstową. Takie rozwiązanie sprawia, że przeglądanie serwisu jest bardziej płynne a znalezienie pożądanych informacji zajmuje znacznie mniej czasu.

Ciekawą innowacją jest  „schowek” umożliwiający użytkownikom stworzenie własnej listy produktów, ich porównanie i zrobienie wydruku. Zaawansowana „wyszukiwarka produktowa” stanowi kolejny element podnoszący funkcjonalność serwisu. Szybkie dotarcie do pożądanych informacji różnym grupom użytkowników – partnerom handlowym, architektom, instalatorom i dziennikarzom - ułatwiają tzw. „punkty startowe”. Jednym z takich punktów, ze względu na swoją wyjątkową specyfikę, jest np. „Łazienka bez barier”, prezentująca rozwiązania skierowane do osób niepełnosprawnych.
   
Projektując serwis staraliśmy się nie ograniczać jego roli jedynie do prezentacji produktowo -informacyjnej. Nowe strony pozycjonują Sanitec KOŁO zarówno jako uznanego producenta, jak i doradcę w sferze idei i rozwiązań dla łazienki. Cieszy nas to, że po raz kolejny kreujemy w branży nowe trendy i wyznaczamy najwyższe standardy w dziedzinie obsługi i dotarcia do klienta - bez względu na to, czy jest to nasz partner biznesowy, czy finalny użytkownik produktów sanitarnych. – mówi Jacek Ciszewski, kierownik działu Public Relations Sanitec Koło.

O ogromnej skali projektu może świadczyć konieczność uporządkowania niemal 5 tysięcy produktów czterech marek  - KOŁO, KERAMAG, KORALLE i PANDA oraz uwzględnienia potrzeb siedmiu grup użytkowników. Podczas przygotowywania nowego serwisu przeprowadzono szereg badań, których celem było takie skonfigurowanie zawartości i strony wizualnej serwisu, aby maksymalnie ułatwić przyszłym użytkownikom odnalezienie poszukiwanych informacji. 

Wsparcie w podejmowaniu decyzji dla użytkowników o bliżej niesprecyzowanych potrzebach, ułatwienia w odnajdywaniu konkretnych informacji powiązanych z wybranym produktem – to cele, które w przypadku szerokiego wachlarza produktów niełatwo zrealizować bez zaangażowania potencjalnych klientów w proces projektowania. – powiedział Eryk Orłowski, dyrektor zarządzający w Komitywa.com.

Badanie Cardsorting pozwoliło na pogrupowanie zawartości serwisu w sposób jasny i logiczny dla użytkownika. Ułatwiło to zaprojektowanie prawidłowej hierarchii i struktury serwisu. Sprawdzono również, czy proponowane nazewnictwo jest dla wszystkich zrozumiałe i jednoznaczne.

Badanie eyetracking określiło obszary ekranu monitora (elementy interfejsu), na które użytkownik zwraca uwagę w kolejnych etapach przeglądania strony. Jego wyniki umożliwiły zaprojektowanie optymalnego układu wizualnego i szaty graficznej nowego serwisu.

Badanie na prototypie serwisu, który był efektem wcześniejszych badań, pozwoliło na sprawdzenie z użytkownikami ich oczekiwań. Pozwoliło również na zoptymalizowanie zastosowanych rozwiązań.   

Ze względu na swoją złożoność i skomplikowanie, wdrożenie wymagało zastosowania nie tylko nowoczesnych metod badawczych, lecz również wysoce zaawansowanych technologii informatycznych. Realizacją badań oraz produkcją i wdrożeniem całości serwisu zajęła się firma K2 Internet S.A., która do tej pory odpowiedzialna była za bieżącą obsługę witryny Koła. 

Wykorzystanie nowoczesnych technologii bazujących na PHP i Javascript zapewniło zintegrowanie serwisu z zewnętrznymi źródłami danych, zmniejszyło obciążenie serwera, co znacząco obniżyło koszty eksploatacji i podwyższyło atrakcyjność wizualną serwisu. Skupiono się również na zagwarantowaniu skrócenia czasu otwierania poszczególnych stron, co pozwoliło znacząco poprawić komfort korzystania z witryny. – powiedział Marcin Pawlak, Account Manager w K2 Internet S.A.

*Źródło: Google Analytics