Transhumanizm, Cambridge Analytica, asystenci głosowi.

Rok 2018 oczami ekspertów z K2.
Mężczyzna używający komutera

Jaki był 2018 rok dla branży marketingowej? Jakie wydarzenia zapamiętamy? Co przyniesie przyniesie rok 2019? Przeczytaj, jak na te i inne pytania odpowiedzieli portalowi Wirtualnemedia.pl eksperci z K2: Adam Samsel, Miłosz Jacyna oraz Maciej Maliszewski.

Podsumowanie roku: agencje reklamowe.

Adam Samsel, Strategy Director, K2

Wydarzenie roku.

W 2018 roku, po człowieku i różnorodnych zwierzętach, przyszedł czas na pierwszy samochód w kosmosie. Elon Musk pozamiatał. Lot Falcona Heavy i samochodu to technologiczny i marketingowy masjtersztyk. Zdjęcie Starmana na tle ziemi obiegło cały świat i spokojnie mogłoby się znaleźć na okładce „Life’a”. Komunikacja wydarzenia to porządnie przeprowadzana zintegrowana kampania, gwarantująca kilka Lwów, Cliosów, czy Effie.

W branży to na pewno rezygnacja Martina Sorella z funkcji CEO holdingu WPP po 33 latach. Cóż, coś się kończy, coś zaczyna i wiemy już, że Sorrell nie powiedział jeszcze ostatniego słowa.

Sukces roku.

Dużo różnych mikromomentów, ale spektakularny sukces nie przychodzi mi do głowy. Z ostatniej chwili to powrót Roberta Kubicy do wyścigów F1. Na pewno duży wyczyn tego kierowcy i docelowo sukces marketingowy dla głównego sponsora, marki Orlen. Będę trzymał kciuki.

Porażka / rozczarowanie roku.

Rozczarowanie to zdecydowanie jakość marketingu politycznego w Polsce, co pokazują ostatnie wybory samorządowe. Partyjni spin doctorzy powinni sięgnąć po wsparcie zewnętrznych ekspertów.

Artykuł 13, czyli ACTA 2. Tutaj stawiam znak zapytania, ale jest obawa, że cała sprawa może nie skończyć się happy endem.

Człowiek roku.

W Polsce to ludzie, a nie człowiek. I nie roku, ale ostatnich kilkunastu lat – Teresa Zielińska, Kot Przybora i Iwo Zaniewski. W pełni zasłużone Hall of Fame. Na świecie to Rose Marcario, czyli współczesna Joanna D’Arc. Szanuję za odwagę i konsekwencję działania. Elon Musk, chociaż nie wszystko, co robi zamienia w złoto. Niemniej jednak, dzięki temu pokazuje, że jest człowiekiem (choć pewnie wolałby stać się post-człowiekiem).

Serwis / kampania / projekt roku.

Kampania „Do Ostatniego drzewa”. Można lubić, można nie lubić, akceptować lub kwestionować jej założenia. Ale w dzisiejszych briefach coraz częściej pojawia się zdanie, czy ludzie będą o tym mówić. A o tej kampanii dyskutowało się i dyskutuje, nie tylko branżowo. Największy plus za skuteczność, szczególnie na zagranicznych festiwalach reklamowych, co pokazuje, że kreacja z Polski nie jest hermetyczna.

Lokalnie wyróżniłbym kampanie ING „Czy my Polacy mamy ze sobą coś wspólnego” oraz „Wampiry” dla Eurobanku.

Na świecie moją uwagę zwróciła kampania Nike z Colinem Kaepernickiem. „Believe in something, even if it means sacrificing everything” wyraźnie pokazuje, że warto mieć własny punkt widzenia w przezroczystym świecie. I tak powinny działać nowoczesne marki.

A z tegorocznych Cannes Lions podobały mi się „Savlon Healthy Hands Chalk Sticks” oraz „It’s Tide ad”.

Premiera, nowość roku.

Pierwszy „polski” serial na międzynarodowej platformie, czyli „1983” na Netflixie. Jak głosiło hasło Marmite „Hate it or love it”, serial ma swoich zwolenników i przeciwników. I chociaż początki bywają trudne, to dla mnie najważniejsze jest, że jest nowe podejście i próba budowania nowej jakości.

Trend roku.

H+, czyli Transhumanizm. Powoli, ale stale wkraczamy w nową erę historii, w której to, co kiedyś było tylko futurystyczną wizją – sztuczna inteligencja, interfejs ciało-maszyna – stają się rzeczywistością, pozwalając nam pokonać własne ograniczenia. Inteligentne telewizory, zegarki, samochody, domy – dla rosnącej liczby marek, najważniejszy jest potencjał, jaki drzemie w człowieku i szansa na to, że możemy się stawać coraz doskonalsi, pokonując nasze naturalne ograniczenia, dzięki technologii. Widać to również w komunikacji marek, szczególnie tych z zakresu nowych technologii.

Prognoza na 2019 rok.

AI i machine learning. Liczba działań wykorzystujących te dwie „technologie”, aby wspierać człowieka będzie wzrastać. Tempo będzie uzależnione od wsparcia konkretnymi budżetami marketingowymi. Bez nich będzie to kolejny fenomen jak rok mobile pojawiający się wielokrotnie w tego typu zestawieniach. Cytując eksperta w tym obszarze: „When it’s in python it’s machine learning, when it’s in power point it’s artificial intelligence”.

Czytaj więcej na: www.wirtualnemedia.pl/artykul/branza-reklamowa-podsumowanie-2018-roku-prognozy-na-2019

Podsumowanie roku: social media.

Miłosz Jacyna, Social Media Director, K2

Wydarzenie roku.

Oczy całego świata zwrócone na Zuckerbega zeznającego w sprawie Cambridge Analytica. Ten największy wizerunkowy kryzys, największego serwisu społecznościowego na świecie wpłynął mocno na dalsze dyskusje na temat naszych danych i ich prywatności w internecie. Tego co się z nimi dzieje, gdzie są przechowywane, jak są i mogą być wykorzystane.

Sukces roku.

Instagram, który wyrósł na największą siłą napędową całego ekosystemu Facebooka. Duża aktywność użytkowników za sprawą formatu Stories, organiczna możliwość dotarcia i zaangażowania, przy jednoczesnym napływie nowych użytkowników do serwisu to solidne podstawy przed wejściem w kolejny rok. Instagram staje się dla użytkowników tym, czym Facebook był dobre kilka lat temu. Już dziś, widać coraz większą dysproporcję w demografii pomiędzy Facebookiem i Instagramem, który wyraźnie przyciąga młodszą widownię i zamierza o nią walczyć z YouTubem (wprowadzenie IG TV jest tego wyraźnym sygnałem).

Porażka / rozczarowanie roku.

Facebook po wielu obfitych latach złapał w tym roku dużą zadyszkę. Sprawa Cambridge Analytica, spowolniony przyrost nowych użytkowników, spadające zainteresowanie platformą wśród młodych odbiorców, głosy o coraz mniejszym zaufaniu do Zuckerberga i konieczności zastąpienia go kimś nowym. Ponadto, z marketingowego punkty widzenia, Facebook nie wprowadził niczego, co wyraźnie zmieniłoby zasady gry. Uniwersalność platformy, która z jednej strony jest jej dużym atutem, z drugiej strony odbiera jej wyrazistości i sprecyzowanego pomysłu na dalszy rozwój.

Kampania / projekt roku.

Colin Kaepernick w kampanii Nike. Chociaż była to akcja bardzo silnie zakorzeniona w amerykańskich kodach kulturowych i tam odbiła się największym echem, to jest to dla mnie dowód na to, że marki odważnie opowiadające się za ważną w danym kontekście sprawą, mogą sporo namieszać. Po premierze kampanii, emocje zostały poruszone tak silnie, że w social media na porządku dziennym były filmy na których użytkownicy dokonywali zniszczenia produktów Nike i publicznie deklarowali nienawiść do marki. Czy ryzyko się opłaciło? Nawet dosłownie. Nike zanotowało kilkuprocentowy wzrost wartości swoich akcji.

Patrząc na lokalne projekty, warto zwrócić uwagę na działania, które nie tylko były próbą kształtowania opinii poprzez wykorzystanie zasięgów influencerów ale stały się początkiem realnej zmiany – #SexEd oraz #SuckingSucks „Tu Pijesz Bez Słomki”.

Premiera, nowość roku.

Weryfikacja realnego charakteru społeczności zgromadzonych wokół influencerów to nowość, która zaskoczyła wielu. W szczególności samych twórców.

Trend roku.

Stories wdrażane przez wszystkie możliwe platformy. Instagram w swojej kampanii wizerunkowej „Stories are Everywhere” bardzo dobrze oddał nie tylko sedno wykorzystania tego formatu ale również fakt, że każdy aktualnie ma, chce lub planuje mieć ten format u siebie.

Prognoza na 2019 rok.

Storytelling wykraczający poza 3 sekundy z wideo na autoplay’u. Dane, a nie intuicja, które pomogą nam budować insighty oraz trafność rekomendacji. Sztuczna inteligencja, będąca narzędziem umożliwiającym jeszcze skuteczniejsze działania.

Czytaj więcej na: www.wirtualnemedia.pl/artykul/podsumowanie-2018-roku-w-social-media-prognozy-na-2019-rok

Podsumowanie roku: branża internetowa.

Maciej Maliszewski, Head of Bots, K2Bots.AI

Trend roku.

Po pierwszych udanych debiutach w ubiegłym roku, chatboty na Messengerze osiągnęły w 2018 pewnego rodzaju „dojrzałość” i zaczęły stanowić realny element strategii digital wielu firm. To wciąż przede wszystkim rozwiązania o skromnych możliwościach konwersacyjnych, niemniej postępy w tym obszarze są widoczne z każdym kolejnym wdrożeniem, pozwalając na coraz bardziej naturalną rozmowę użytkownika z botem.

Porażka / rozczarowanie roku.

Rok 2018 był zapowiadany jako pierwszy „Rok Botów”, ale chyba użycie takiego określenia w dniu dzisiejszym byłoby przesadą. Choć trend rozwojowy jest niezaprzeczalny, zabrakło „masy krytycznej” imponujących wdrożeń, które przebiłyby się do masowej świadomości. Chatboty wciąż walczą o zasłużone miejsce w świadomości marketerów i decydentów dysponujących budżetami na inwestycje w innowacje.

Wydarzenie roku.

W świecie chatbotowym wydarzeniem roku był Chatbot Summit, największa branżowa konferencja odbywająca się w Berlinie. Rozmach wydarzenia i liczba prezentowanych case’ów ze świata pokazały jednoznacznie, że mamy do czynienia z poważną już branżą, za którą stoją konkretne „liczby” i solidni inwestorzy.

Również nad Wisłą miała miejsce pierwsza ogólnopolska konferencja w całości poświęcona chatbotom. „Chatbot Festival” w Krakowie zgromadził zarówno wykonawców botów, jak i przedstawicieli biznesu zainteresowanych wykorzystaniem technologii AI w różnych obszarach ich działalności (marketing, sprzedaż, obsługa Klienta, HR…).

Człowiek roku.

Yoav Barel, organizator Chatbot Summit, w końcu głośno powiedział słowa, na które czekała cała branża. Odwołując się do „Krzywej hype’u Gartnera” przedstawił tezę, że po pokonaniu „szczytu nadmiernych oczekiwań” wobec technologii chatbotowych, a następnie przejściu nieuniknionej „doliny rozczarowania” – chatboty ponownie wspinają się już po „zboczu oświecenia”.

Prognoza na 2019 rok.

Jeśli 2018 należał jeszcze do chatbotów (przede wszystkim tych na Messengerze), to w roku 2019 spodziewamy się szybkiego wzrostu popularności voicebotów i asystentów głosowych. Rozwiązania te stanowić będą dla firm zupełnie nowy (być może przełomowy!) kanał komunikacji z konsumentami. Wykorzystanie interfejsu głosowego oznacza również, że nieuchronne stanie się korzystanie z technologii przetwarzania języka naturalnego (NLP), zatem możemy liczyć na wdrożenia o coraz ciekawszych zdolnościach konwersacyjnych.

Czytaj więcej na: www.wirtualnemedia.pl/artykul/co-wydarzylo-sie-w-2018-roku-w-marketingu-internetowym-co-przyniesie-2019-rok-podsumowanie

Rozwijamy marki. 23.01.2019.
Chcesz dostawać informacje o nowych wpisach? Zostaw swój adres e-mail.